Dieta OleofarmVitum®…
  ...naturalne bogactwo
kwasów omega-3

 
 
 

Rodzaje kwasów tłuszczowych

 

Rodzaje kwasów tłuszczowych i ich funkcje w organizmie

Spożywamy różne tłuszcze, nie wiedząc często, jak bardzo różnią się wartością odżywczą i w jak różny sposób wpływają na nasze zdrowie. Tłuszcze występują we wszystkich grupach organizmów żywych, stanowią zapasowy materiał energetyczny oraz składnik błon komórkowych. Jeszcze parę lat temu każdy tłuszcz był uważany za niechciany element diety, dziś wraca się do podziału na te niepożądane (zwierzęce) i pożądane (roślinne i rybie). Tłuszcze (lipidy) to duża grupa związków o różnorodnej budowie chemicznej, posiadającej wspólne elementy: każda cząsteczka tłuszczu składa się z glicerolu, z którym łączą się kwasy tłuszczowe. Od tego jakie kwasy tłuszczowe występują w cząsteczce tłuszczu zależą jego właściwości. Kwasy tłuszczowe dzielimy na 3 grupy:
  1. Kwasy tłuszczowe nasycone – występują głównie w tłuszczach zwierzęcych (smalec, wędliny, masło) i wykorzystywane są przez organizm jako źródło energii. Ich nadmiar powoduje wzrost poziomu cholesterolu we krwi i miażdżycę. Dlatego tłuszcze zwierzęce są niezdrowe i powinniśmy unikać ich nadmiaru w diecie.
  2. Kwasy tłuszczowe jednonienasycone – są to w większości kwasy omega-9. Znajdziemy je w  oliwie  z  oliwek,  oleju  rzepakowym,  oleju  arachidowym,  oleju  z  awokado  oraz  w  olejach  rybich. Pomagają obniżać  poziom cholesterolu we krwi. To właśnie z bogactwa kwasów omega-9 wynika przeciwmiażdżycowe działanie oliwy z oliwek. Olej z nasion rzepaku zawiera taką samą ilość kwasów omega-9, dlatego nazywany jest oliwą północnej Europy.
  3. Kwasy tłuszczowe wielonienasycone – obecne są w olejach roślinnych i rybich. Należą do nich między innymi kwas linolowy i kwas α-linolenowy zwane Niezbędnymi Nienasyconymi Kwasami Tłuszczowymi (w skrócie NNKT). Określane są tak, ponieważ organizm człowieka nie jest w stanie sam ich wytworzyć i dlatego muszą być dostarczane z dietą. Te dwa kwasy tłuszczowe są bardzo istotne dla naszego organizmu, gdyż wskutek ich przemian powstają długołańcuchowe wielonienasycone kwasy tłuszczowe, pełniące wiele ważnych funkcji. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe stanowią budulec do tworzenia błon biologicznych każdej komórki naszego ciała oraz regulują różne procesy fizjologiczne.
rodzina omega-3 rodzina omega-6
Najważniejsze kwasy omega-3:
  • kwas α-linoolenowy (ALA) – występuje głównie w roślinach
  • kwas dokozaheksaenowy (DHA) – występuje głównie w rybach
  • kwas eikozapentaenowy (EPA) – występuje głównie w rybach
Najważniejsze kwasy omega-6:
  • kwas linolowy (LA) występuje głównie w roślinach
  • kwas y-linolenowy (GLA) – występuje głównie w roślinach
  • kwas arachidonowy (AA) – występuje głównie w rybach
Kwasy omega-3 działają przeciwzapalnie, przeciwzakrzepowo, przeciwnowotworowo, obniżają poziom wolnych trójglicerydów we krwi (będących jedną z przyczyn miażdżycy), pomagają obniżyć ciśnienie krwi i przeciwdziałać arytmii serca. Bogate źródła roślinne kwasów omega-33 to przede wszystkim olej lniany wysokolinolenowy, olej z lnianki, z dzikiej róży czy konopny. Kwasy omeg-6 pomagają obniżać poziom cholesterolu we krwi, a ich główne źródła roślinne to oleje z wiesiołka, z ogórecznika, słonecznikowy i winogronowy.