Dieta OleofarmVitum®…
  ...naturalne bogactwo
kwasów omega-3

 
 
 

Proporcje NNKT w codziennej diecie

 
Oprócz funkcji budulcowych, kwasy NNKT pełnią jeszcze inne funkcje w organizmie – regulują wiele procesów fizjologicznych (transport i metabolizm innych tłuszczy i cholesterolu, krzepliwość krwi, odpowiedź immunologiczną). W zależności od rodziny do której należą, pełnią różne funkcje w organizmie, dlatego ważne jest, by występowały w diecie w odpowiednich proporcjach.  Najważniejsze dla zdrowia człowieka są kwasy tłuszczowe z rodzin: omega-3, omega-6 i omega-9. Naukowe publikacje dietetyczne podają, że prawidłowa proporcja kwasów omega-3 do omega-6 powinna wynosić między 1:2 a 1:5. Jednak w związku z tym, że współczesna dieta Europejczyków i Amerykanów dostarcza kwasów omega-3 i omega-6 w proporcji 1:15 a nawet 1:20, osiągnięcie proporcji 1:10 również uznawane jest za poziom dostateczny.

Skutki nadmiaru kwasów omega-6

Jak już wspomniano, dieta Europejczyków i Amerykanów dostarcza zwykle zbyt mało kwasów omega-3, a kwasów omega-6 dostarcza w nadmiarze, dlatego stosunek kwasów tłuszczowych omega-3 do omega-6 jest zaburzony i wynosi od 1:15 do 1:20. Tak duża i długotrwała przewaga kwasów omega-6 w organizmie nie jest dla zdrowia obojętna. Z kwasów omega-6 powstają bowiem związki prozapalne, zatem ich stały nadmiar prowadzić może do nadmiernej skłonności do stanów zapalnych, podatności organizmu na alergie, zachwiania równowagi immunologicznej czy nadmiernych podziałów komórek nowotworowych. Natomiast kwasy omega-3 przekształcane są w organizmie  do związków przeciwzapalnych i hamujących podziały komórek nowotworowych. Kwasy linolowy (omega-6) i α-linolenowy (omega-3) współzawodniczą o te same enzymy, stąd też nadmiar kwasu omega-6 prowadzi do większej koncentracji pochodnych kwasów omega-6 i zahamowania syntezy  pochodnych  kwasów  omega-3:  eikozapentaenowego  (EPA)  i  dokozaheksaenowego  (DHA). Odpowiednia  ilość  kwasów z rodziny omega-3 w codziennym pożywieniu zapobiega  nadmiernemu wytwarzaniu w organizmie pochodnych kwasów omega-6. By przywrócić w organizmie równowagę, należy uzupełniać niedobory kwasów omega-3. Bogatym źródłem kwasów omega-3 jest olej lniany tłoczony na zimno, zawierający min. 50% kwasu omega-3 (α-linolenowego).